Nu er elcyklens batteri gemt væk
Ved at flytte elcyklens batteri fra den typiske placering ved bagagebæreren til en lavere placering i den lukkede kædeskærm opnås en bedre balance i cyklen. Elmotoren på 250 watt er placeret i forhjulets nav.
Står der ny cykel på ønskesedlen, kan du finde dig en her.
Elcyklerne bliver stadig mere populære, selv om en tysk test i sommer viste, at elcyklerne svinger meget i kvalitet, at vægten kan være en belastning for både stel og bremser og at rækkevidden er begrænset.
Den højere vægt kan også gøre elcyklerne lidt svære at styre. Men det har den danske producent Pro-Movec A/S i Egå ved Aarhus nu gjort noget ved. På Eurobike cykelmessen i Friedrichshafen i Tyskland præsenterede firmaet en elcykel, hvor batteriet er gemt af vejen i den lukkede kædekasse.
Bedre balance i cyklen
"Dermed bliver det usynligt, men det har endnu større betydning, at vægten flyttes ned mod jorden. Et batteri på 2,5 kilo kan godt mærkes, når det er placeret på bagagebæreren, selv om det måske er det naturlige sted. Men det gør i hvert fald en cykel af bedstemortypen mere ledløs, mens den lavere placering giver en bedre balance i cyklen," forklarer Jan Rasmussen, der er produktchef hos Pro-Movec A/S.
Cyklerne med det nye system vil blive lanceret i Danmark i løbet af foråret 2012 - både under Pro-Movecs eget navn og hos cykelmærker som Winther og Raleigh. Cyklerne vil koste omkring 16.000 kr. Elcyklerne vil også få et aftageleligt display.
70 udstillere i Vejle
Elcyklerne vil også fylde godt, når den danske cykelbranche lørdag åbner sin messe i Vejle for publikum. I DGI-huset i Vejle vil flere end 70 producenter af cykler, cykelkomponenter og cykeltøj vise nyhederne til næste sæson.
Egentlig er der tale om en flerdages messe for branchens egne folk, men lørdag er der åbent for offentligheden fra kl. 10. Her kan du se, hvem der er med på udstillingen.
Selv om elcyklerne vinder frem, er salget af cykler i Danmark stagnerende. Der sælges cirka en halv million cykler i Danmark om året. Salget er stagneret, efter at det i 2009 toppede med et salg på 550.000 cykler. Cykelhandlerne kan så glæde sig over, at danskerne ofrer lidt mere på den nye cykel, så prisen på en typisk citybike er vokset fra cirka 4.000 kr. til 4.500 kr.
Kunderne vælger bedre kvalitet
"Vi kan mærke krisen på den måde, at der sælges færre cykler. Til gengæld vælger mange danskere så heldigvis at købe en lidt dyrere cykel i en bedre kvalitet," fortæller Eriks Oddershede, der er direktør for brancheforeningen Danske Cykelhandlere.
"Elcyklerne vil udgøre en stor del af udstillingen, og det samme gælder de nye komponenter til cyklerne - som elektriske gearskiftere til især racercyklerne," fortæller Erik Oddershede.
De elektriske gearskifter har mere eller mindre været forbeholdt de dyre cykler, som de professionelle cykelryttere eksempelvis anvender i Tour de France. Men nu er en producent som Shimano ude med elektriske gearskifter i sin Ultegra komponentserie. Det var tidligere forbeholdt den dyre topserie Dura Ace.
Ønske om større effekt
I Danmark er elcyklerne lovgivningsmæssigt begrænset til en hastighed på 25 km/t. Så skal elmotoren slå fra. Samtidig må motorens effekt ikke være højere end 250 watt. Det sidste vil cykelhandlerne gerne have ændret.
"Det er fint nok, at motoren skal slå fra ved 25 km/t. Men vi ser gerne, at man vil tillade lidt større effekt til eksempelvis transportcykler. Meget tunge cyklister i 100 kilo klassen vil også have gavn af det, når de skal op ad bakke," forklarer Erik Oddershede.
29 tommer hjul
På cykelmessen kan de cykelinteresserede også stifte bekendtskab med den nye trend inden for mountainbikes - 29 tommer hjul. På Eurobike-messen havde cykelproducenterne alle en eller flere mountainbikes i 29 tommer udgaver med.
"De større hjul gør, at cyklen kører lettere hen over huller på skovvejene, så man kan køre lidt stærkere," forklarer Erik Oddershede. Hjulstørrelsen er også en fordel, når der skal køres opad i ujævnt terræn.
- Log ind for at skrive kommentarer